#FollowMe - sleduj mě, jsi-li člověk


Psala jsem tu dřív, že už nějakou dobu si lámu hlavu nad tím, jak přinášet do hodiny aktuální témata. A jak uchopit mediálku, kde je hlavně důležité kritické myšlení a diskuse. Myslím, že oboje je těžké podat tak, abych mohla odcházet z hodiny s pocitem, že měla smysl. Zásadně mi v tomhle hledání pomohl Jeden svět na školách a jejich metodika práce s dokumentárními filmy a jednosvětový program mediáního vzdělávání. Ten mediálku otevírá sociálními sítěmi - výborná strategie!

Na jaře 2018 jsme s jednou třídou šli na holandský film režiséra Nicolaase Veula #FollowMe promítaný v rámci festivalu Jeden svět v Hraničáři, neuvěřitelným kulturním prostoru u nás v Ústí. Už předtím jsme se třídou pracovali na tématu reklama na sociálních sítích, tenhle film byl ale opravdu pecka. Ukazuje pozadí fungování Instagramu, to jak milióny lidí tu tráví spoustu svého času. Když jsem o této sociální síti poprvé slyšela, říkala jsem si, že přece nikoho nemůže bavit posílat a koukat jen na obrázky - chyba lávky! Myslím, že všichni mí studenti do jednoho jsou dneska na Instagramu. A tady je fotka z hraničářského Insta:

Věřila jsem tedy, že to bude film, který studenty zaujme a budeme moci mluvit o času, který tam tráví, o soukromí a fungování reklamy, a že mi studenti budou vysvětlovat, co je na této sociální síti přitahuje. Bylo to tam taky, ale vážně mě překvapilo, jak hodně byli studenti zaskočení tím množstvím falešných účtů, které na Instagramu jsou a možností si - vlastně levně - koupit lajky ke svým fotkám. Viděla jsem, že si nemysleli, že všechno na sociálních sítích je fér, ale byli vážně naštvaní, když viděli, že jejich insta-ikony prostě jedou tvrdý byznys. Bylo to pro ně opravdu prohlédnutí. A já jsem si uvědomila, že si myslím, že mladší generace jsou digital natives a že tedy oni budou vysvětlovat mě, čemu nerozumím. Mí studenti jsou ale taky jen uživatelé a nemůžu chtít, aby sami dokázali digitálnímu světu dobře porozumět jen tak mimochodem. Diskuse po #FollowMe tedy ve škole probíhala na vyžádání studentů a ještě o ty dva dny později je neopustil hněv ani potřeba o zážitku z filmu mluvit.

Na webu jsns.cz je ten film i s připravenými aktivitami, doporučeními pro práci a taky je tam spousta odkazů na další informace k tomuto tématu, takže učitel opravdu do hodiny může přijít s pocitem, že je dobře připravený. A k sociálním sítím je tam filmů víc, já například opakovaně využívám taky film Holka z instagramu, který ukazuje studentku, která i díky své rodině dokázala využít dobré stránky Instagramu a objevit tak svůj výtvarný talent.

Počasí tento víkend je ideální pro kombinaci horký čaj + kniha. Mí studenti budou k nápoji přidávat spíš film, takže jsem jim dala za úkol podívat se na Netflixu na Social Dilemma. Ve dvou třídách stejně se ukázalo, že jedna studentka Netflix nemá, domluvila se tedy se spolužačkou. Věřím, že budeme mít příští týden o čem diskutovat, dám vědět.










Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mediálka (nejen) v hodinách angličtiny

Horká chvilka s Černou ovcí

Moudrosti z Ameriky