Horká chvilka s Černou ovcí



Černá ovce je jedna z lekcí na výukovém portálu Jednoho světa na školách. Je to britský dokumentární film z roku 2018, má 27 minut, důležité téma, silný příběh a vlastně happy ending. Z mého pohledu výborný film do hodiny. Loni počátkem školního roku jsem ho pustila prvákům s tím, že je tak namotivuju pro práci s filmem. Několik let jsem se snažila do pouštění filmů proniknout a říkala jsem si, že už celkem mám v rukávu metody, aktivity a odpovědi.

I když to bylo odpolední vyučování a slunce za roletami lákalo ven, všichni viseli očima na plátně, jen občas se ozvaly krátké reakce na překvapivé a silné momenty - tenhle film není nuda. Když dojely titulky, vysvětlila jsem aktivitu Reflexe jedním slovem - každý pokud možno jedním slovem vyjádří, co teď po shlédnutí filmu cítí - výsledek zde (na tom mém leváckém písmu bych měla zapracovat, uznávám):


Nepamatovala bych si to přesně, ale vyfotila jsem si tu tabuli - je vidět, že pět studentů zmínilo rasismus. Už jsem předtím Black Sheep pouštěla v jiné třídě a i tam to bylo podobné. Zeptala jsem se, jestli by k tomu chtěli něco říct. Studenti mluvili o tom, že je strašné, co se v Anglii děje, že si mysleli, že rasismus je věc minulosti (to jsme ještě netušili, co přinese rok 2020). Jako zkušená učitelka jsem měla připravenou otázku, která studentům pomůže se podívat na věc z jiného úhlu: "Myslíte, že například Romové u nás nic takového nezažívají?" Vůbec jsem si neuvědomila, že ve třídě je romský student, což byl tedy velký pedagogický fail. Omlouvá mě snad jen fakt, že třída byla už od začátku roku přátelská, i když dost akční. Naštěstí studenti to vyřešili za mě - pohotově se spolužáka zeptali, jak se cítí. A on - smál se a říkal, že ve třídě je super kamarádská atmosféra a že je tam moc rád. Následovalo všeobecné radování, jaká jsou fajn třída a mě mohl spadnout kámen ze srdce. Bylo vidět, že je výborné to takhle pojmenovat a říct si, že jsme rádi spolu - dovolila jsem se do toho pozitivna zahrnout.

Následovala už trochu obtížnější debata o nás a Romech v České republice, nevyvodili jsme nějaké zásadní závěry, ale film Černá ovce opakovaně v mých hodinách vytvořil zajímavou perspektivu a studenti se na menšiny podívali novýma očima.

Film Černá ovce je jako další desítky dokumentárních filmů na portálu Jednoho světa na školách, k dispozici všem učitelům spolu s výukovými materiály, pracovními listy, aktivitami a informacemi k tématu - je tam například i odkaz na rozhovor s protagonistou filmu v Guardianu a spoustu dalšího, ostatně, mrkněte se: Audiovizální lekce Černá ovce. Na portálu je nutné se registrovat, protože autorská práva umožňují využít filmy pro výukové účely a je proto potřeba se přihlásit ze školního e-mailového účtu. A jsou tam i Ostře sledované vlaky...

A ještě k fotce tabule - je vidět, že jsme pracovali v češtině - když se studenty začínám pracovat s filmy, nejdřív jedeme všechno česky a postupně aktivity překlápím do angličtiny a pak se i stává, že někteří studenti chtějí odpovídat anglicky, někteří česky, zkrátka jedeme free style :) Letos mám druháky a třeťáky, tak budu podávat reporty.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mediálka (nejen) v hodinách angličtiny

Moudrosti z Ameriky