Mediálka (nejen) v hodinách angličtiny

 



Jsem učitelka na zdravotnické škole v Ústí nad Labem. Učím angličtinu a myslím si, že dnes je úkolem učitele pomáhat studentům najít a sdílet cestu k angličtině a vzdělávání obecně v jejich každodenním životě. Média jsou tedy na předním místě a s tím souvisí mediální vzdělávání v nejširším smyslu. Noviny, rádio, televize, literatura, výtvarné umění, YouTube, Netflix, Spotify, Instagram, Facebook, Google... Zorientovat se, umět používat, kriticky myslet, diskutovat a obhájit svůj názor, případně uznat pravdu druhého. Všechno se mění hrozně rychle (nejen v roce 2020) a studenti se rozhlížejí po světě, ve kterém dospívají.

Věřím, že mediální gramotnost je zásadní součást vzdělání člověka pro fungování demokratické společnosti a zároveň vím, že je velmi obtížné mediální vzdělávání do výuky zařadit. Několik let se o to snažím a před dvěma lety má práce dostala systém, protože naše škola se zapojila do pilotování programu mediálního vzdělávání Jednoho světa na školách. I díky tomu jsem dostala příležitost letos na jaře vyrazit na sedm týdnů na Fulbright TEA kurz do Spojených států. Svoje zážitky z tohoto výletu snů jsem popisovala v blogu S Fulbrightem na skok ve Státech a teď jsem zpátky ve škole a moje hledání fungujících metod, zajímavých aktivit a důležitých témat pokračuje.

My učitelé většinou pátráme a vyrábíme každý u svého pracovního stolu, a já věřím, že by mohly kolegy učitele zaujmout některé z mých pokusů, třeba využijí mé nápady, případně mi dají zpětnou vazbu. Chystám se sem psát své aktuální zkušenosti s mediálním vzděláváním v hodinách angličtiny a také popsat, jak jsem zpočátku váhala a jaká témata jsou pro mě pořád složitá a nedaří se mi je uchopit. Budu ráda za zpětnou vazbu a jsem zvědavá na vaše komentáře.

Nahoře je fotka z hodiny se třídou prváků, kterým jsem pouštěla film z portálu JSNS Černá ovce a fotka níže ukazuje záznam aktivity Reflexe jedním slovem - o tom se rozepíšu později, ale vše je na webu Jednoho světa na školách.



A ještě pár věcí o mně: tohle je výhled od mého pracovního stolu v kabinetu - tady se prostě nemůže pracovat špatně, případně můžu pozorovat veverky ve větvích. 



Tady je výsledek aktivity Pětilístek po sledování filmu Případ Dr. Horáková - mimochodem - ten film je výborný a je to silný zážitek pro mě i studenty.


A tady jsme s Michaelou Ďurkovou z Jednoho světa na školách, radostné po semináři Mediální vzdělávání ve Varnsdorfu na střední škole se zřejmě nejdelším názvem na světě - díky za pozvání! A Míše díky za tyhle fotky:







Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Horká chvilka s Černou ovcí

Moudrosti z Ameriky