Písně optimistické i jiné


My angličtináři rádi pouštíme v hodinách písně, i když ne vždy je lehké trefit se studentům do noty. Téměř empirickým výzkumem jsem ale ověřila předpoklad, že hudba účinně ovlivňuje náladu ve třídě. Minulý týden jsem chtěla pomocí songu hlavně navodit důležité téma (popíšu níže), teď ale nastal čas na chvilku veselí a optimismu.

Kanadská skupina WOTE, která mimichodem má spoustu videí, které myslím můžou studenty oslovit, nazpívala v červnu kanadskou hymnu. Před poslechem jsem studentům zadala tři otázky - co je to za píseň, jaké jazyky tam slyší a jako kolik hudebních nástrojů tu funguje lahev kečupu. Nezdálo se mi, že by tahle kapela natočila reklamní video, tak jsem googlila a zjistila, že tahle značka kečupu obsahuje pouze kanadská rajčata a že nedávno právě o to probíhal spor, takže ta esence kanadského se zřejmě dobře hodila k tématu. Hymna je krátká, úderná a ta verze je dost bláznivá, takže studentům vážně zvedla náladu - podobně funguje, když studenty nechám mluvit o zážitcích z prázdnin třeba, to taky znáte, mám pravdu? Po zhlédnutí studenti dali dohromady odpovědi, pak jsme řešili, jestli je lepší slavit v létě grilovačkou, nebo v sychravém podzimu a došli k závěru, že obojí má své výhody. A potom studenti googlili informace o covidu a porovnávali jsme kanadské oficiální stránky a naše - kanadské tedy zvítězily v přehlednosti a moc hezky mají popsané informace o rouškách a doporučeních, jak je nosit.


O týden dřív jsem do hodiny přinesla píseň, která náladě moc nepomůže, ale myslím, že to neveselé zamyšlení stojí za to. Bena Foldse jsem objevila, protože o něm mluvil Tim Minchin - kdo mě zná, nemohl tomu jménu uniknout - dost se snažím tohoto britsko-australského génia propagovat a studenti jsou tomu taky vystaveni. Například slyšeli jeho vánoční písničku White Wine in the Sun a jeho projev 9 lessons, ale to by byl dlouhý seznam.
Jak jsem zmínila, díky Timovi vím o Benu Foldsovi a jeho song 2020, který nahrál koncem června je super náhled do amerických dějin. Nejdřív jsem studentům pustila verzi, z níž je obrázek výše a klasicky jsem je nechala vyplňovat chybějící slova v textu, pracovní list je tady (vytiskla jsem 4 stránky na list). Pro druhý poslech se hodilo video s textem a ilustračními obrázky a úkolem teď bylo taky přemýšlet, proč odkazuje k těm rokům. Po poslechu jsem studenty rozdělila do skupin a každá měla za úkol přemýšlet a googlit určené roky. Pak jsme debatovali, o jednotlivývh rocích, o verši a tweet from the john, jestli to obecně znamená, že všichni tweetují odkudkoli a jestli verš how much more will she take znamená, kolik toho ještě tento rok pojme a jestli tedy rok může být ženského rodu. A pak jsem se studentů ptala, jestli googlili anglicky a zda bylo těžké odpovědi najít.

Písničky či zpěv není přímo mediální vzdělávání, ale myslím, že vykukování ven z naší kotliny a srovnávání s naší situací a pohledem už by se tam zařadit mohlo a proto dnes tahle zpěvná kapitola. A ještě jsem slíbila, že dám zprávu o tom, jak studenti hodnotili The Social Dilemma. Někteří zmínili, že je film dost dlouhý a to jsem si říkala taky. Hodně studentů chtělo sdílet své dojmy, sborem říkali, že to byl super dokument, že fakt přemýšlejí o sobě a sociálních sítích. Mluvili jsme ale taky o výhodách a v tu samou hodinu jsme taky zkoumali zákoutí google classroom a vůbec našich školních účtů - takže jedeme google a chystáme se využít výhody a být ostražití...

Přeju kolegům hodně optimismu a sil do práce ve škole i distanční!


Komentáře

  1. Milá Ido, tvoříte parádní blog, moc mě baví číst jednotlivé příspěvky nabité užitečnými tipy do výuky AJ, jste fakt dobrá! :-) Mějte se pěkně!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Mediálka (nejen) v hodinách angličtiny

Horká chvilka s Černou ovcí

Moudrosti z Ameriky